Vásárlásnál 10-ből 8 embernek az elsődleges szempontok közé tartozik a márka.
De vajon mi is van a márkák mögött? Mit jelentenek a márkanevek például? Ezekből gyűjtöttünk össze – a teljesség
igénye nélkül – néhány ismertebbet, pár érdekességgel megtűzdelve. Tudtátok például, hogy az LG nem a Life’s Good rövidítése?
Samsung
A cég eleinte külkereskedelemmel foglalkozott, majd terjeszkedése során állt át először a nehéz és
vegyiparra majd az elektronikai iparra ami az igazi sikert hozta el nekik, hiszen 2009-ben a világ
első számú technológiai cég volt bevételei alapján. Napjainkban a világ legnagyobb televízió
gyártója, ezzel megelőzve az előkelő második helyet elfoglaló LG-t.
A Samsung név két részből áll: Sam és Sung. Mindkét tagnak önálló, tiszta koreai jelentése van. A
Sam hármat, míg a Sung csillagot jelent. Így együttesen három csillagot jelent a Samsung név. Ez a
90′-es évek elejéig a logóban is jól látszódott.
LG
Korea másik nagy ipari cége eleinte rádiókat kezdett gyártani elsőként az országában, ezzel
elindítva az ahhoz szükséges alkatrészeket hazai gyártását és meghonosítva a hozzá szükséges
szaktudást. Mivel a rádió akkoriban a civilizáció szimbóluma volt, sokan a Koreai ipar egyik
úttörőjének tartották akkoriban a céget. Mai napra pedig valóban az ország iparának egyik
húzóerejévé nőtte ki magát. A világ második legnagyobb televízió gyártója, és a mobiltelefon
gyártás világpiacán is az első ötben van.
Hogy honnan a név? Az akkoriban még Goldstar néven gyártó cég egyesült a Lucky nevű
vállalattal, így az összeolvadást követően a két cég kezdőbetűjét szimbolizálja az LG. Később a
Life's Good mottót fűzték hozzá.
Electrolux

A Svéd cég neve két korábbi cég egyesülésére utal. A Lux AB és Svenska Elektron AB-éra.
Amelyből először Elektrolux, majd később Electrolux lesz. A cég profilja eleinte főként a porszívó
gyártás volt, manapság ez már másodlagos a nagy háztartási gépeik gyártása mellett. Érdekesség,
hogy az egész Európai piacot a két Magyarországi gyára látja el.
Bosch
Biztos sokan hallották már Robert Bosch nevét. Az 1886-ban született Német úriember korának
igazi úttörője volt az élet több területén is. Úgy szoktak beszélni róla mint: ember, vállalkozó,
látnok. A történetek alapján, kivételesen humánus életszemléte segítette őt cégének
felvirágoztatásához. Erről árulkodik az is, hogy például első világháború alatt több gyártócsarnokot
is átépített katonai kórházzá.
Gyakran idézett mondat tőle: „Nem azért fizetek jó bért, mert sok a pénzem, hanem azért sok a
pénzem, mert jó bért fizetek.„
Gorenje
Magyarországon sokaknak egybeforrott a „Gorenje turizmussal” a márka, amely annak az 1988-as
bevásárlórohamnak volt a neve, mikor országunkban megjelent a világútlevél amely lehetővé tette,
hogy Ausztriából tömegesen behozhassák a külföldi termékeket. Főként Gorenje hűtőket és
fagyasztókat.
A Szlovén cég székhelye 1950-1960 között a Gorenje nevű faluban volt. Ekkoriban még csak
mezőgazdasági gépeket gyártottak, majd 1958-ban elkezdték a tűzhelyek gyártását, a 60-as évektől
kezdve pedig a mosó- és hűtőgép gyártásba is belefogtak.
Beko
Európa 3. legnagyobb háztartási gép gyártó cégének, az Arçelik Csoportnak a tagja. Jelenleg a Beko
több mint 130 országban van jelen, és a világon 2 másodpercenként értékesítenek egy Beko
márkájú terméket. A Beko-t Vehbi Koç és Leon Bejerano alapította 1967-ben Isztambulban. Innen
származik a márkanév is, Bejerano és Koç első két betűjének összeolvasásából.
Érdekesség, hogy miután a Koç Holding-hoz került a Grundig márka, a Beko gyárnak egy külön
részlegen kezdték el gyártani a gépeiket, ahol 140 speciálisan erre a célra kiképzett alkalmazott
kezdett dolgozni. Nekik kell odafigyelni a minőségre, hogy a termékek kiemelkedjenek az átlagból.
Ez egy nagyon érdekes “gyár a gyárban” modell.
cikk: Takács Zsolt